Afbeelding 4

Nieuws

Vmbo-leerlingen Schoonhovens College metselen op locatie

"Door te doen, loop je tegen grenzen op en daar leer je van. Leren van vakmensen in de praktijk helpt om een proces te versnellen en metselen is leren door te doen". Bouwtechniek docent van het Schoonhovens College, Piet Fieret, metselt in de eerste twee weken van december met groepjes van 7 leerlingen bij een aannemer. Voor de 21 leerlingen is de '3-daagse' enerzijds kennismaken met het metselvak, anderzijds een kijk in de keuken bij een bouwbedrijf. "Voor sommigen is dit de eerste keer dat ze een werkplaats van binnen zien".

Piet Fieret, door vakcollega's in juni 2014 gekozen tot Meest Creatieve Bouwtechniek docent van Nederland, organiseert waar mogelijk gerichte aansluiting met de praktijk 'buiten'. Enkele jaren achter elkaar maken 3e jaars vmbo-leerlingen Bouwtechniek rond sinterklaas praktisch kennis met het metselvak. Dit keer heeft Bezemer Bouw in Bergambacht de werkplaats beschikbaar gesteld. De leerlingen metselen 3 dagen achter elkaar diverse metselverbanden en ervaren waar het verschil zit. Halfsteens en wildverband, een stukje siermetselwerk en natuurlijk een rollaag. Praktischer kun je het niet maken. Het Schoonhovens College heeft meer dan 100 bedrijven uit de regio die 'binnen de school' actief. Zij zetten hun vakkennis, mankracht en/ of materiaal in zodat ze samen een goede leeromgeving vormen voor de generatie van de toekomst.

In dit metselproject levert de ene aannemer de ruimte, de volgende de stenen, de andere is hoofduitvoerder die de leerlingen beoordeelt en de bouwmaterialenhandel levert de kalkmortel. Deze tieners zien zich daardoor serieus genomen en dat levert mooie resultaten op.

Schoonhovens college metselt op locatie

"Dit voorbeeld van metselen op locatie is heel goed te volgen. Bedrijven zien de noodzaak en verstaan de dankbare taak van kennis delen, de scholen en docenten moeten er echter wel om vragen", geeft Fieret mee als afsluiting. Wat hij kan, kunnen andere scholen ook en goed voorbeeld doet goed volgen. Een hoofduitvoerder met zijn projecten heeft een druk programma en toch zet hij zich in. De leerlingen bekijken dan een professional heel anders, want ze ontdekken dan de inzet. Ze horen dat hij op de dagen dat hij er voor hen is, toch nog tot 10 uur op kantoor zat om zijn eigen werk af te krijgen. "Dan gaan er ogen open, niet alleen voor het metselvak, maar ook voor vakmanschap en passie. Daar doe je het voor."